Laagdrempelige ondersteuning in de kinderopvang

POSITIEF REALISME
Tina OpStap is een praktijkvoorbeeld van positief realisme: de realiteit is dat sommige kinderen omwille van complexere zorgnoden moeilijk terecht kunnen in een kleuterschool. Door wekelijks geconfronteerd te worden met deze noodzaak, is Tina OpStap geboren. Het project loopt in nauwe samenwerking met vzw Resonans en is intussen 4 maanden jong. Het project richt zich op jonge kleuters en biedt stimulatie op vlak van zelfredzaamheid, sociale vaardigheden en communicatie. Het project is volop in ontwikkeling. Samen met onderwijs- en welzijnspartners begeleiden we een traject, persoonlijk op maat van het kind, om de schoolstart zo vlot mogelijk te laten verlopen. De onderzoekswereld en de overheid volgen dit van nabij op. Weer een pilootproject in Vlaanderen!
WAAR STAAN WE NU?
Momenteel bestaat het groepje uit een 6-tal kindjes. Om de inclusiewerking te garanderen, komen er dagelijks nog enkele kindjes van de andere leefruimtes in dit groepje spelen.
Om de jonge kleuters stilaan klaar te stomen voor de schoolstart, zorgen we voor een zachte transitie. Dit doen we door bijvoorbeeld samen een tijdlijn te overlopen, die we ook terugvinden in de kleuterklassen. Verder leren we ook jassen aan- en uit doen, boekentasjes in- en uitladen en stimuleren we (ondersteunende) communicatie. Momenteel werken we volop aan een 'communicatiepaspoort' uit. Het wordt een instrument dat het kind weergeeft hoe hij/zij is: uniek en herkenbaar voor bekende (en onbekende) gezichten, zoals vb. de leerkracht.
Uiteraard neemt Tina OpStap ook deel aan de hele Villa Clementina werking en draagt het de visie en waarden mee. Wij nemen ook deel aan de hele atelierwerking zoals bijvoorbeeld het knutselatelier, lichtatelier en de bezoeken naar de paardjes.
